Aquesta pàgina vol ser una guia de suport al professor a l’hora de desenvolupar les activitats proposades.
ACTIVITAT 1: APROPANT-NOS AL TEMA.
Aquesta activitat pretén introduir els alumnes al món de la immigració a través de la mirada. El que volem és que analitzin el que veuen i expressin les seves conclusions. Volem que reflexionin a través de les següents preguntes:
Aquesta activitat pretén introduir els alumnes al món de la immigració a través de la mirada. El que volem és que analitzin el que veuen i expressin les seves conclusions. Volem que reflexionin a través de les següents preguntes:
1. Què reflecteixen aquestes fotografies?
2. Per què penseu que té lloc aquest fenomen?
3. On creieu que són fetes?
4. Quines sensacions us desperten?
5. Què utilitzen per desplaçar-se aquestes persones?
6. Mireu atentament el retrat del noi. En què creieu que pensa? Què hi veieu a la seva mirada?
7. Us imagineu a vosaltres en una situació com aquesta?
8. Què penseu que els espera a aquesta gent?
Aquestes qüestions combinen, pretesament, una vessant més o menys objectiva (explicar allò que veuen) i, alhora, una de més subjectiva (en què pensa el noi del retrat o què faríeu vosaltres en aquesta situació). El que volem és pensar sobre el tema però alhora volem de la seva implicació en tant que persones.
A més, creiem molt interessant que els alumnes lliguin tot això amb la figura de l’Adrame, el noi senegalès que apareix a La volta al món d’una armilla polar, el fil conductor del nostre treball. La seva història podria ser la de molts altres que han decidit deixar-ho tot, arriscar-ho tot i emprendre el viatge cap a Europa. Pretenem que els alumnes relacionin les imatges i el text. Ho comentarem entre tots i així anirem plantejant el que tractarem a les següents sessions. L’esquema que proposem és el següent:
a) Per què l’Adrame decideix deixar el Senegal? Pàgines 140-142 del llibre La volta al món d’una armilla polar. Ens parla de la situació dramàtica del país (Senegal) i de la figura de l’amic instal·lat a Alemanya que l’anima a fer el pas.
b) Com ho fa? Pàgines 143-158. Aquí trobem els diners que ha de pagar, com és l’embarcació on puja l’Adrame, la gent que hi va i el dia a dia fins arribar a la costa.
c) Què passa quan arriba? Pàgina 159-162. Aquí veiem el final del viatge o, més aviat, el final del viatge amb pastera. Veiem com arriben a la costa i com reacciona la gent.
Es tractaria d’anar comentant aquestes aspectes i fer que els alumnes hi participin. Que exposin allò que més els ha cridat l’atenció i que plantegin dubtes. El que volem amb aquesta activitat inicial és introduir-los al tema de la immigració, que expliquin què en saben i què en pensen i que siguin capaços de relacionar imatges i textos que han llegit prèviament.
Aprofitem també aquest espai per parlar-vos una mica de l’autor de les fotos per poder-ho explicar als alumnes. És en Juan Medina, un fotògraf que fa més de 20 anys va arribar a Espanya (es va instal·lar a Fuerteventura) des de l’Argentina buscant un futur millor i que ara es dedica a fotografiar l’arribada dels immigrants il·legals que van des de les costes d’Àfrica a Canàries amb pastera. Pel seu interès, us deixem dos reportatges sobre aquest home, les fotos del qual han estat molt valorades i, fins i tot, premiades, pel testimoniatge d’un fenomen com aquest.
El primer porta per títol “El fotògraf de l’èxode”. Es tracta d’un reportatge del 30 minuts on es parla de la feina de Medina i alhora del mateix fet migratori.
El segon és el breu testimoni del fotògraf, on ens parla de les seves fotos, del que hi ha al darrera i dels seus objectius al fer-les. Ens recorda que darrera del fenomen objectiu hi ha històries personals. Cal tenir-ho present. La immigració no són només xifres, són persones que han de fer un pas dràstic cap a la recerca d’un futur que no tenen al seu país d’origen.
ACTIVITAT 2: ELS MOTIUS.
L'activitat 2 combina la visualització dels 6 primers minuts d'un documental (veure Activitats de l'alumne/a) amb la reflexió personal lligada a aquest, acabant amb un debat conjunt en el qual el professor haurà d'exercir de moderador. La reflexió l'hem organitzat tot partint de 10 preguntes que els alumnes hauran de respondre, com ja heu vist, de manera individual (veure Activitats de l'alumne/a). Hem considerat que totes i cadascuna d'elles són adients per treballar el vessant crític amb nois i noies de 3r curs d'ESO.
Per a poder treballar adequadament els motius que porten a milers de persones a emigrar, creiem que és important que nosaltres, com a docents, ens documentem bé sobre la situació de l'Àfrica i, concretament, sobre la del Senegal. Des del bloc, us recomanem aquesta secció del diari El País, on trobareu notícies sobre immigració i dades sobre el Senegal.
Per descomptat, no estaria de més visualitzar més d’una vegada el documental proposat als alumnes. Fins i tot podeu aprofitar d’altres fragments diferents als que nosaltres hem proposat, per a treballar-los amb els vostres grups-classe. La part que hem seleccionat és la que fa referència als motius que porten a emigrar, però el reportatge tracta també el viatge i l’arribada als països europeus.
Per últim, un altre recurs interessant per a analitzar a classe és la notícia següent, que podeu llegir durant el debat final:
En el text, hi queda molt ben reflectida la difícil situació del país senegalès i tracta un problema important amb el que es troben: la necessitat de depurar les aigües residuals. Creiem que en exposar la visita a la Universitat de Girona per part del rector de la Universitat Cheikh Anta Diop de Dakar, és una notícia propera que pot cridar l’atenció dels alumnes.
ACTIVITAT 3 : EL VIATGE.
Amb l’activitat 3 pretenem que els alumnes siguin capaços de llegir una informació i de saber explicar-ne les idees més destacades. El que se’ls ha de remarcar és que han de pensar que el destinatari és algú que no té perquè conèixer res sobre el tema. Per tant, és important que siguin breus, clars i sintètics, alhora que se’ls ha de remarcar que l’extensió no ha de ser massa llarga (dues pàgines, com a molt).
A més, és una activitat en grup. L’organització és important i cal que ho entenguin. Tots depenen de tots. És una nota per als tres membres.
Pel que fa als textos en qüestió, el primer és un mapa interactiu del diari El mundo. És molt clar, ja que poden veure els països i ciutats des d’on marxen els immigrants, les rutes que segueixen i quin és el seu destí. Només s’han de fixar en això.
Al mapa interactiu també surten mencionades les estacions SIVE. El professor pot explicar breument que són mecanismes que utilitzen molts països per detectar l’arribada d’immigrants i poder interceptar-los. Per saber-ne més i per explicar-ho als alumnes us pot ser útil el següent enllaç:
Després hem posat dos textos perquè es facin una idea del cost del viatge i de les màfies que ho organitzen.
I, per acabar, hem posat una entrevista a una persona immigrada, senegalesa en aquest cas, que va arribar a Espanya en pastera. Amb aquesta lectura poden extreure alguna idea de la cruesa del viatge però també de tot el que envolta la immigració. Els pot anar bé llegir-ho per reflexionar sobre el fenomen en general. Per parlar del viatge també poden fer referència a la figura de l’Adrame, ja que aquest procés s’explica molt bé al llibre de La volta al món d’una armilla polar.
ACTIVITAT 4 : L'ARRIBADA A EUROPA.
L’activitat número 4 té per objectiu exposar als alumnes com és l’arribada dels immigrants a Europa, sobretot dels que hi arriben a través de pasteres. Ara bé, l’explicació del professor serà breu, perquè el que es cerca és la participació dels nois i noies. A partir d’un joc de rol, han de ser capaços d’observar la pluralitat d’opinions que hi ha dins les societats europees a l’entorn de la immigració: com ho veuen els propis immigrants i com ho veuen els europeus de naixement. És molt important per a ells haver de defensar opinions que no els són familiars, posant-se en la pell d’altres persones: és una manera de que esdevinguin més respectuosos amb tothom qui els envolta, ja que coneixeran que no sempre la seva opinió és la que ha de ser generalitzada per a tothom, sinó que una mateixa realitat (en aquest cas l’arribada d’immigrants a Europa) pot ser copsada de mil maneres diferents depenent de quin sigui l’ull que mira. També serà important que confrontin opinions durant el debat, ja que hauran de cercar arguments per defensar coses que potser els semblin indefensables.
El paper del professor és el de moderador: haureu de donar el torn de paraula al llarg del debat, un cop ja hàgiu designat cada subgrup o rol (4 en total, veure Activitats de l’alumne/a).
A part, haureu d’estar atents a les intervencions dels alumnes, ja que és així com els haurem d’avaluar. Malgrat tot, també podreu partir de la valoració final dels representants dels 4 subgrups. La seva informació sobre el funcionament del propi subgrup us serà també d’utilitat a l’hora de fer l’avaluació de l’activitat.
Per últim, us enllacem dues pàgines que creiem que us seran útils per a elaborar una breu explicació sobre l’arribada de la immigració africana a Europa. Tal i com us hem indicat, aquesta exposició està pensada perquè la realitzeu abans d’iniciar el joc de rol. Es tracta que els alumnes tinguin coneixement de causa sobre allò que debatran durant la sessió. Els enllaços són els següents (el primer és la pàgina web de la ONG Centro de Acogida de Inmigrantes, amb centres a Jerez i Cádiz; el segon és un exemple de l’arribada d’immigrants en pasteres i de com se’ls rep a -en aquest cas- a Canàries, tot partint d’una notícia de l’any 2006 que tracta també el tema de la repatriació):
Esperem que la consulta d’aquestes pàgines us sigui d’utilitat per a realitzar la vostra explicació.